0

Košík zostal prázdny. Ak by si chcel poradiť napíš, alebo zavolaj na číslo 0911 600 599, shooos@shooos.sk

X

adidas: Nezvyčajne pútavý príbeh o pôvode tenisiek

29.10.2020 9:40

Tenisky adidas patria do každého šatníka. Pri pohľade na ne Vás ako prvé možno napadne dizajn, kvalita, pohodlné nosenie, či imidž, ktorým chcete pôsobiť na okolie. Napadlo Vám, že za teniskami adidas stojí množstvo pútavých príbehov? Prinášame Vám niekoľko z nich. 

Tiež si prečítajte:

10 zaujímavostí, ktoré ste o adidas nevedeli.

5 retro klasík od adidas, ktoré by ste mali poznať

5 futuristických tenisiek adidas Originals

adidas patrí celosvetovo k najuznávanejším a najrenomovanejším značkám obuvi a oblečenia. Oproti ostatným značkám aj dnes v tejto masovej konkurencii dokáže prilákať okrem stálych, aj množstvo nových zákazníkov. V čase, keď ostatné odevné spoločnosti zvádzajú boj o prežitie, adidas stále rýchlo rastie. Jedným z rozhodujúcich faktorov, ktorý pomohol značke uspieť, je jej pútavý a jedinečný dizajn.. 

História sa píše v mamkinej práčovni

Začiatky adidas sa môžu na prvý pohľad zdať kontroverzné. Zakladateľ spoločnosti Adolf Dassler bojoval počas prvej svetovej vojny na nemeckej strane. Po návrate z prvej svetovej vojny, začal vyrábať športovú obuv v dome svojej matky. 

V neznámej práčovni pani Dasslerovej sa zrodila jedna z najväčších svetových značiek obuvi a oblečenia. Spočiatku viedol Adolf firmu spolu so svojím starším bratom Rudolfom. Dvojica sa však nepohodla a neskôr išiel každý vlastnou cestou. Rudolf si založil vlastnú spoločnosť, dnes známu ako značka Puma, ktorá sa stala súperom značky adidas.

Tenisky pre čierneho šprintéra v nacistickom Nemecku

K prvému výraznému prelomu obuvi Dassler Shoes (čo je pôvodný názov pre dnes známy adidas) došlo na letných olympijských hrách v roku 1936. Adolf sa rozhodol svoju obuv ponúknuť priamo šprintérovi Jessovi Owensovi. Išlo tak o prvú spoluprácu afroameričana na olympiáde. To viedlo k stúpajúcej popularite Dassler Shoes.

Nebola to však taká obyčajná olympiáda. Olympiádu zorganizoval ako oslavu fašistického Nemecka druhý Adolf, Adolf Hitler. Mala sa stať oslavou a symbolom úspechu nacistov. Na Olympiáde tak proti sebe stáli Nemci, ako predstavitelia ”Árijcov” a práve Jessie Owens. Tipnite si kto vyhral zlato v kráľovskej disciplíne, šprinte na 100 a 200m. Práve Jessie Owens v adidaskách. Byť Hitlerom, asi by vás porazilo.

Pre adidas neskutočný úspech, nakoľko išlo o prvú olympiádu, ktorá sa masovo premietala pre milióny ľudí na svete na všetkých kontinentoch. 

Jessie Owens na Olympiáde v Berlíne 1936

Najskôr Addas, potom adidas ako skratka zakladateľovho mena

V roku 1947 prešla spoločnosť Dassler Shoes procesom zmeny názvu. Z prezývky „Adi“ a prvých troch písmen priezviska „Dassler“ si Adolf zmenil názov svojej spoločnosti na adidas. Svojej spoločnosti predsedal do roku 1987, keď ju predal francúzskemu investorovi Bernardovi Tapie za 1,6 miliardy francúzskych frankov.

V nasledujúcich rokoch prešiel adidas rôznymi zmenami vlastníkov. Čo malo pozitívny vplyv na značku a stalo sa to jej výhodou, pretože si neustále zvyšovala popularitu a prosperovala a zároveň ju riadil skúseným manažment, pričom nebola závislá od nie vždy šťastných rozhodnutí pôvodných majiteľov, ako ostatné firmy.

adidas sa stal známy v odevnom priemysle zameranom na športové oblečenie. Dodáva športové oblečenie do niekoľkých športových líg, vrátane NBA, NFL, Premier League a mnohých ďalších. Dnes je adidas najväčším výrobcom športového oblečenia v Európe a druhým najväčším na svete.

Logo adidas za 1600 a dve fľaše whisky k tomu

Trojlístkové logo odkúpila značka adidas od jeho pôvodného vlastníka, podniku Karhu Sports. Ten využíva dizajn loga do obdobia po I. svetovej vojne, kedy sa podnik dostal do finančných problémov. Majiteľ sa v dôsledku nedostatku peňazí rozhodol logo predať spoločnosti adidas. adidas to v tom čase stalo 1600€ a dve fľaše whisky.

V roku 1971 spoločnosť adidas uviedla na trh logo s tromi pruhmi. Na rozdiel od súčasného loga značky malo trojpásmové logo tvar listu „trojlístka“. Neskôr bola trojlístková verzia nahradená súčasným logom pripomínajúcim tvar trojuholníka. Logo trojlístkovej však spoločnosť stále používa na línie voľnočasového oblečenia a tenisiek tzv. adidas Originals. Kolekcia Originals je celá inšpirovaná retro vzormi 20. storočia.

Dávno predtým, ako spoločnosť adidas kúpila logo trojlístka používala na všetky svoje produkty tri pruhy. Adidas tak verejnosť považovala sa spoločnosť s troma pruhmi, čo pretrvalo dodnes a je viditeľné na skoro každom výrobku, ktorý opustí jej dielne. 

História loga adidas

Tri pruhy = tri kontinenty adidas

Tri pruhy majú svoj symbolický význam. Každý pruh predstavuje jeden z troch stredných kontinentov, kde sa väčšinou predávajú topánky adidas - Severná Amerika, Ázia a Európa. Okrem toho pruhy tiež vyjadrujú medzinárodný a rôznorodý pôvab značky.

Symbolické je aj najnovšie logo v tvare trojuholníka, ktoré pripomína horný svah hory. Jednoducho dáva ilustračný význam šanci, ktorej čelia športovci, a odhodlanosti prekonať ich. Hora v logu vykazuje stabilný rast, keď sa pohybuje nahor, čo symbolizuje dobývanie výziev. Tento význam je ešte vhodnejší, pretože sa týka športovcov, pre ktorých je z väčšej časti oblečenie určené. 

Názov spoločnosti je vždy umiestnený pod logom malým písmom. adidas nemá presne zadefinovanú farebnú paletu v akej je možné ho používať, čo značke umožňuje veľkú variabilitu pri jeho aplikovaní.

© SHOOOS